Alanin Veppiloki

Kirjoita osoiteriville ainoastaan: clik.to/veppiloki

 



Pikalinkit

Sirkesalon muistokirja
Tatskat ja lävärit
Google hacking
Nettikalenterit
Bushin rukoustiimi
Uhreilta varastetaan
Tsunami linkit
Katastrofin aikataulu
Tsunami videot
Vakoile naapureitasi
Suomalaiset foorumit
"Olga" vaanii verkossa
Phishingiä vastaan
Phishing huijaukset

  • Muista s-postilla!

  •  

     

    >




    Eka viesti 05.03.2004

    Homeland Security Advisory

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?


    tiistaina, maaliskuuta 09, 2004


    On kovin vaikeata tottua tähän takaperoiseen tapaan kirjoittaa.
    Nytkin tiistai on ennen maanantaita. Mutta kaippa asiaa lukemalla selviää
    .

    Mikhail Ippolitov-Ivanovin Kaukasialaisia kuvia oli uusi kuuntelukokemus, vaikka toisin ajattelin. Sävelteoksen nimi on sellainen että siitä syntyy voimakas mielikuva. Ilmiö on tuttu musiikki- ja taidekirjallisuudesta. Mm. Wolfgang Hidesheimer pohtii ilmiötä mainiossa Mozart kirjassaan. Erityisen tuttu taideteoksen nimen merkitys teoksen ymmärtämiselle on kuvataiteessa.

    Monien sävelteosten nimet, johtavat ennakko-odotuksiin ja usein ne myös täyttyvät, esimerkkinä vaikkapa Lapsikuvia, Yö vuorella tai Satien tapa nimetä kappaleieta.
    Debussy oli ystävyksistä lahjakkaampi - varhaiskypsä ja monipuolinen. Tänään ajattelemme mielellämme, että hän olisi ajatellut musiikissa vain väriä ja tunnelmaa. Mutta muoto oli hänelle yhtä tärkeä. Hän moitti kerran Satieta:
    DEBUSSY:
    Erik, minä pidän musiikkisi epätodellisesta maailmasta. Mutta jotain siitä puuttuu ja se on muoto. Taiteessa kaiken pitää alkaa jostakin ja loppua johonkin ja kaiken siinä välillä on oltava järjestyksessä. Kunpa oppisit antamaan arvoa muodolle - se on muusikon paras ystävä.
    Satie ei vastannut. Hän hymyili arvoituksellisesti ja lähti kahvilasta. Jonkin ajan kuluttua hän ojensi Debussylle kahdelle pianistille kirjoittamansa sävellyksen, jonka kansilehdelle oli kirjoitettu otsikko 'Kolme päärynänmuotoista kappaletta'.
    Se oli hänen soiva vastaväitteensä Debussyn käsitykselle. Se oli ironinen puheenvuoro ystävysten keskustelussa. Mutta se oli muutakin: 'poire' -sanalla on ranskan kielessä toinenkin merkitys kuin päärynä. Se merkitsee samalla 'pölkkypäätä'.
    Nämä kolme kappaletta ovat tarkemmin katsottuna seitsemän osan sarja, jonka Satie kokosi nopeasti aikaisemmasta tuotannostaan.


    Lainaus on Paavo Helistön radio-ohjelmia käsittelevän sivuston Eric Satie jutusta: http://personal.inet.fi/koti/paavo.helisto/index.html

    Hevijuuseri
    Yleensä klassisesta musiikista kirjoittaminen koetaan niin kirjoittajien kuin lukijoidenkin mielessä asiantuntijoiden tehtäväksi. Amatöörille kirjoittaminen suodaan, jos hän suostuu noudattamaan yleisesti hyväksyttyjä näkemyksiä.
    Minä voin huoletta esittää mielipiteeni klassisesta musiikista, koska en ole asiantuntija, en edes musiikin harrastaja. Minä olen musiikin hevijuuseri, joka kuuntelee musiikkia vain omaksi ilokseen ilman sen syvällisempää otsanrypistelyä. Kuulun niiden asiantuntijoiden ja harrastajien kammoksuviin ihmisten joukkoon, jotka mieluimmin kuuntelevat sen kauniin adagion tai rauhallisen largon.

    Ippolitov-Ivanovista
    Naxoksen levyllä (NAXOS 8.553405) olevat Causasian Sketches ja Turkkilainen marssi ja Turkkilaisia fragmentteja olivat miellyttävä kuuntelukokemus. Orkesteri, Ukrainan Kansalline Sinfoniaorkesteri, soi kauniista ja sointi muistutti välillä suuresti suurta brittiläistä viihdeorkesteria.
    Juuri tämä sointi synnytti voimakkaan assosiaation brittisäveltäjä Albert Ketèlbey´hen. Yhteistä on ainakin taipumus käyttää karakteristisiä elementtejä. Ketèlbey tunnetaan mm sellaisten sävellysten kuin Luostarin puutarhassa, Perisialaisella torilla tai Bells across the Meadows´n säveltäjänä.
    Kuunteluelämys synnytti myös toisen ajatuksen. Halun ottaa selvää orientalismin merkityksestä venäläiselle musiikille 1800-luvun puolivälin ja vuosisadan vaihteen välisenä aikana. Mieleen nousi ainakin Mily Balakirev.


    |