Alanin Veppiloki

Kirjoita osoiteriville ainoastaan: clik.to/veppiloki

 



Pikalinkit

Sirkesalon muistokirja
Tatskat ja lävärit
Google hacking
Nettikalenterit
Bushin rukoustiimi
Uhreilta varastetaan
Tsunami linkit
Katastrofin aikataulu
Tsunami videot
Vakoile naapureitasi
Suomalaiset foorumit
"Olga" vaanii verkossa
Phishingiä vastaan
Phishing huijaukset

  • Muista s-postilla!

  •  

     

    >




    Eka viesti 05.03.2004

    Homeland Security Advisory

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?


    torstaina, huhtikuuta 15, 2004


    Perhe ja kotitalous on sitä vahvempi ja vapaampi
    tekemään erilaisia valintoja, mitä enemmän osaamista
    perheen jäsenillä yhdessä on.
    Hilkka Pietilä

    Meillä on lähikauppa ihanteellisen lähellä. Tarvitsee vain kävellä kadun ylitse. Lähikauppa on verrattain hyvin varustettu mutta hintatasoltaan kalliimpi kuin prismat ja citymarketit. Tästä syystä lähikauppa toimii perheessämme lähinnä täydentävänä kauppana. Lähikaupassa tulee käytyä useita kertoja päivässä. Aina puuttuu jotain pientä. Peruselintarvikkeet ostamme yleensä tarjousten perusteella marketeista. Kotitalouden budjetin hallinta ei olisi muutoin mahdollista.

    Chipsejä ja limua
    Lähikaupan kassajonossa on mukava tarkkailla muiden ostoksia ja vertailla niitä omaan ostoskoriin. Kysymyksessä ei ole kateus, eikä edes uteliaisuus, vaan ideologia. Siis mitä? Perheemme ideologiana on valmistaa ruoka alusta alkaen kotona aina kun se vain on mahdollista. Lähikaupan kassajonossa huomaa, että kuulumme vähemmistöön. Varsinkin nuoret ihmiset täyttävät ostoskorinsa chipseillä, metripizzalla, fanipaloilla ja limulla. Kassalle saattaa rynnätä myös nuori ja kiireinen äiti lapsensa kanssa ja vilkaisu ostoskoriin kertoo että siellä ei ole ainuttakaan peruselintarvikkeeksi luokiteltavaa tuotetta. Kerran jopa eräs nuori äiti selitti kassaneidille ostoskorista sisältöä kiireellä.

    Tätä ruokatekstiä pohtiessani törmäsin netissä Hilkka Pietilän erinomaiseen artikkeliin Kotitaloudet, vastavoima markkinavoimille. Artikkelissa luonnostelaan terävästi kotitalouksien ja markkinavoimien keskeiset kipupisteet:

    -Markkinaideologia tähtää siihen, että kaikki kodeissa aiemmin tehdyt työt ja tavarat vaihdetaan markkinoilta ostettuihin. Uskotaan - ja uskotellaan meille kaikille - että kaikki mikä ennen on tuotettu kotona, voidaan korvata tavaroilla ja palveluksilla, joita kaupalliset yritykset työntävät markkinoille ja pystyvät tuottamaan paljon tehokkaammin. Tämän ideologian perimmäinen ajatus on, että kaikki työnteko ja osaaminen häviää kodeista ja yksityiselämästä ja siirtyy työ- ja tavaramarkkinoille, kirjoitaa Pietilä.

    Pietilän mukaan ihmisistä tulee täysin riippuvaisia markkinoista, pelkkiä avuttomia ja voimattomia hoidokkeja omassa elämässään, jotka eivät kykene vaikuttamaan sen enempää oman elämänsä kuin markkinoidenkaan kulkuun. Heistä tulee vähitellen vain markkinoiden käyttövoimaa. Työväenliike puhui ensin työnorjista, sitten palkkaorjista ja nyt meidän on pidettävä varamme, että meistä ei tehdä markkinoiden orjia.
    Vastavoimaksi Pietilä nostaa kotitalousideologian.

    -Kotitalous-ideologia" lähtee ihmisen itseisarvosta ja integriteetistä, omatoimisuudesta, osaamisesta ja itsenäisyydestä. Sen mukaan tuotannon ja työn tarkoitus on palvella ihmisten oleellisia - henkisiä ja aineellisia - tarpeita ja huolehtia ihmisen ja perheen terveydestä ja hyvinvoinnista. Muuta tarkoitusta ei tuotantoelämällä ja kaupalla voi olla, eikä muuta oikeutusta.

    Hilkka Pietilän artikkeli

    Pietilän artikkelissa on monta tasoa, joista tässä poimin vain arkipäivän taitojen hallitsemisen, joka on edellytys oman elämänsä hallitsemiseen. Näitä taitoja ovat mm. perheen talouden suunnittelu, ajan hallinta ja käsillä tekeminen. Yksi keskeisiä käsillä tekemisen taitoja on ruoan valmistaminen kotona.

    -Kotitalous-ideologiaan kuuluu nimenomaan käden taitojen oppiminen ja kehittäminen joka käänteessä, sillä ilman niitä ei pärjätä. Käsien taidoista on kiinni, miten työt keittiössä onnistuvat tai miten osaa huoltaa, korjata ja kohentaa omaa kotiaan. Miten pystyy käytännössä toteuttamaan monia mielensä toiveita ja ideoita, tiivistää Pietilä.

    Mukana arjessa
    Perheessämme on 13 ja 15 vuotiaat poika ja tyttö. Lapset pyrimme saamaan mukaan yhteiseen tekemiseen. Varsinkin vaimo korostaa ruoan valmistuksessa perusraaka-aineita, joista ruoka valmistetaan. Lapset ovat varhaislapsuudestaan oppineet, että kala tule tule purkista, vaan merestä tai järvestä ja että liha tulee navetasta tai laitumelta.

    Aivan näin siloista elämä ei tietenkään ole. Joskus annamme periksi ja tilaamme pizzan tai laitamme iltahyväksi tonnikalamurskeella täytettyjä uunivoileipiä tai kaupan lihapullia ja pussiperunamuusia. Perusajatuksena on kuitenkin aina tuo Hilkka Pietilän hienostitiivistämä ajatus, että tuotannon ja työn tarkoitus on palvella ihmisten oleellisia - henkisiä
    aineellisia - tarpeita ja huolehtia ihmisen ja perheen terveydestä ja hyvinvoinnistä.


    |