Alanin Veppiloki

Kirjoita osoiteriville ainoastaan: clik.to/veppiloki

 



Pikalinkit

Sirkesalon muistokirja
Tatskat ja lävärit
Google hacking
Nettikalenterit
Bushin rukoustiimi
Uhreilta varastetaan
Tsunami linkit
Katastrofin aikataulu
Tsunami videot
Vakoile naapureitasi
Suomalaiset foorumit
"Olga" vaanii verkossa
Phishingiä vastaan
Phishing huijaukset

  • Muista s-postilla!

  •  

     

    >




    Eka viesti 05.03.2004

    Homeland Security Advisory

    This page is powered by Blogger. Isn't yours?


    keskiviikkona, tammikuuta 12, 2005


    Google Zeitgeist - trendien tuttu
    Top-listat ovat kollektiivinen tietoisuus

    Pulling together interesting search trends
    and patterns requires Googles human
    and computing power together
    .
    Google Zeietgeist

    Googlesta on joskus sanottu oivaltavasti, että se toimii maailmanlaajuisena poliittisena ja kulttuurisena seismografina, joka rekisteröi maailmana tapahtumia vuorokaudet läpeensä. Kun maa järisi Seattlen ympäristössä helmikuun28.päivänä 2003, näkyivät järistyksen vaikutukset Googlen lokissa jo muutaman sekunnin kuluttua. Järistyksen voimakkuutta ja keskusta kyseltiin yli 1000 kertaa sekunnissa.

    Trendien tuntija ja luojakin?
    Jos jollakin sanalla tai joillakin sanayhdistelmillä haetaan Googlesta miljoonia kertoja, täytyy tuon sanan tai sanojen olla merkittäviä. Näin kävi syyskuussa 2001 kun miljoonat ihmiset hakivat sanalla anthraxis. Tai vuonna 2003 sanalla fentanyl moskovalaisen teatterin tsetneenikaappauksen jälkeen. Voidaanko siis olettaa että jokin asia on trenkikäs tai huipputärkeä jos se nousee Googlen hakulistan kärkeen? Varovainen vastaus on kyllä, mutta kysymys sisältää myös monta ehkä ja jos sanaa.

    Ensinnäkin amerikkalaiset käyttävät googlea eniten, joten hakulista noudattaa jenkkimakua ja jenkkipolitiikan tuulia. Toisekseen maailmassa on useita kansakuntia, jotka Googlen käytön volyymillään kilpailevat amerikkalaisten kanssa. Unohtaa ei sovi myöskään kielialueiden samalla sanalla tapahtuvien sanojen merkitystä. Mutta jos Suomessa ja Yhdysvalloissa ja vaikkapa espanjaa puhuvalla kielialueella haetaan samalla sanalla, niin asia on todella merkittävä. Tällainen globaali asema oli sanalla tsunami vuodenvaihteessa 2004 ja 2005.

    Zeitgeist
    Googlen Zeitgeist kertoo mitkä sanat ovat listan kärjessä ja mitä sanoja ja mitä käsitteitä kullakin hetkellä haetaan eniten. Myös Googlen pääkonttorissa on paneli, joka näyttää mitä sanoja haetaan kulloinkin eri puolilla maailmaa. Näyttöä on sanottu internetin kollektiiviseksi tietoisuudeksi, Viime vuoden Zeigeist kertoo mielenkiintoisia asioita länsimaisesta ja kansallisista kulttuureista, Kannattaa siis tehdä pintapuolinen sukellus tähän maailman yhteisen tietoisuuden vokabulaariin..

    Googlen Zeietgeistia voi jokainen tulkita omista lähtökohdistaan. Kertooko Zeigeist ihmiskunnan yhteisistä peloista ja toiveista vai kertooko se vain mistä ihmiset kulloinkin ovat kiinnostuneita? Tai kertooko se vain siitä, mistä nuoret ihmiset ovat kiinnostuneet? Voit tutkia suosittuja hakuja useasta eri vinkkelistä. Tässä mielessä Zeitgeist ei ole kovin johdonmukainen. Googlen tapa koota top-listat on viihdepainotteinen ja siksi myös hieman epärehellinen. Olisi mukava tietää myös mitä ihmiset ovat hakeneet tieteen, taiteen tai vaikkapa sosiologian alalta. Joka tapauksessa Zeitgeistissa vierähtää nopeasti tunti, parikin - kun vielä klikkailee erimaiden tuloksia ja edelleen tutkii tuloksia syvemmältä. Jokainen listalla oleva nimi tai sana on nimittäin linkki aiheeseen.

    Nousijat ja laskijat
    Googlen moottorilla porskuttava eniro. fi pitää sisällään monipuolisen mahdollisuuden penkaista hakuja. Tutkimusretken voi aloittaa vaikkapa ?Nousijat ja laskijat? listalta. Lista näyttää nopeimmin nousevat ja laskevat hakusanat suosituimpien hakusanojen joukosta. Listojen avulla voi seurata, mitkä haut ovat suosittuja tällä hetkellä. Eniron tarjoamat listat ovat: Nousija ja laskijat, Top 50, Automerkit, Etunimet, Hedelmät ja kasvikset, IT ja kännykät, Koirat, Kunnt ja kaupungit. Maailman maat ja yritykset. Lisäksi voit tutkia juuri nyt haussa olevia sanoja ja vertailla sanojen suosiota. Sanamittari hakee Internetistä antamiasi sanoja ja näyttää sanojen esiitymismäärän suomalaisilla tai kaiken kielisillä sivuilla. Sanamittari ei mittaa tehtyjen hakujen määrää.

    TOP 50
    Varsinkin Eniron TOP 50 on kätevä apuvälinen superhakijalle. Palvelu näyttää edellisen tunnin ja edellisen vuorokauden 50 suosituinta. Hakua,. joita voit sitten klikkailla edelleen. Esimerkiksi 11. tammikuuta 2005 kello 19.17 sana tsunami oli listan 9:s. Klikkaamalla sanaa tuli tulokseski20 sanayhdistelmää, joissa tsunami oli toisena. Jokainen sana on linkki Eniron hakuun. Suorastaan loistava tapa tehdä syvällisiä hakuja suositusta aiheesta. Google on hyödyntänyt tämän piirteen beta versiossaan olevassa Google suggest palvelussa.

    Top listojen avainsanojen tutkiminen auttaa tekemään entistä laadukkaimpia hakuja. Lisäksi erilaiset top-listat kertovat paljon meistä ihmisistä. Pienenä yksityiskohtana vaikka vain se että miltei jokainen sekunti joku hakee Enirolla sanaa joka jotenkin liittyy sukupuolielämään. Ai niin, se sana anthraxis.. Se tarkoittaa pernaruttoa,




    Google Zeitgeist: http://www.google.fi/press/zeitgeist.html
    Eniro - haussa nyt: http://www.eniro.fi/ohje/haussanyt/
    Eniro - top-listat: http://www.eniro.fi/toplistat/
    Eniro - sanamiattari: http://www.eniro.fi/sanamittari/




    Overturen sanahaku: http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/
    100keywords: http://www.100keywords.com/





    |